Köpvillkor


Fraktfritt över 799kr
Alla våra produkter levereras fraktfritt över 799kr och transporteras med DHL eller Houselook budbil.

Betalning
Payson/Svea Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.
En finess med Payson/Svea Checkout är att du som kund kan välja betalningen med Payson/Svea faktura eller Payson/Svea konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.

Betalningsvillkor
Vi använder Payson/Svea som betalningsförmedlare och erbjuder fakturabetalning (ingen fakturaavgift) delbetalning, kortbetalning samt direktbetalning via bank.

Prisgaranti
Houselook har ingen prisgaranti.

Leverans
Leveranstiderna kan variera beroende av var i landet man bor: 2-5 arbetsdagar efter att vi skickat. Observera att den angivna leveranstiden kan komma att avvika beroende på vart du bor i landet. Vid leveransen av dina varor måste du som kund syna ditt gods. Om det skulle vara skadat eller saknas varor ska detta anmälas.

Avisering
Vid köp av varor som väger över +20 kg aviseras du via sms eller mail varpå produkten levereras den angivna dagen mellan kl. 8-17. För att din order ska kunna levereras måste du vara kontaktbar via telefon när transportbolaget ringer för att ge leveransinformation. Detta gäller alla för alla leverans- och betalningsmetoder.
När det gäller paket under -20kg så måste du som kund hämta paketet från utlämningsstället.

Körbar väg och avlastning
För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. För palleverans med budbil, som har bakgavellift, krävs att avlastningsområdet är snöfritt och har betong eller asfaltbeläggning då avlastning sker med handtruck. Om sådant område saknas kan lossning ej ske och kund får då antingen själv ombesörja hemleverans eller via Houselook köpa en ny leverans. Om detta önskas, kontakta vår kundtjänst för hjälp [email protected] -Houselook erbjuder inte inbärning. Godset levereras så nära bostaden det är möjligt, om det finns hinder så ställs produkten framför hindret -kunden ansvarar själv för att transportera godset från avlastningsplatsen/hindret och upp till lägenheten eller till bostaden. Endast en avlastningsplats ingår. Houselook eller speditören ansvarar inte för bortforsling av emballage. Vid avlastning måste varorna inspekteras av mottagare samt kvitteras. Fraktbolag ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Det går inte att ha mer än en mottagare per order, om produkten har lämnat lagret till kund så byter Houselook inte mottagare eller till en ny adress under pågående leverans. Det går heller inte att ändra mottagare om det valda betalningsalternativet är faktura.

Leverans till öar samt landsbygden
Houselook levererar ej till öar som saknar vägverkets bilfärjeförbindelse. I de fallen kan Houselook endast leverera till närmsta kaj/hamn, kunden ansvarar själv för transport resterande sträcka. När det gäller landsbygden som saknar leverans möljigheter så länmas godset på närmaste utlämningsställe eller terminal, kunden ansvara för transport resterande sträcka.

Ångerrätt och retur
Houselook tillämpar Distans- och Hemförsäljninglagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljninglagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan eller beställning av en tjänst utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid påbörjad konsumtion av tjänst, exempelvis att kunden använder produkten eller påbörjat utförandet, gäller inte ångerrätten. Du har som kund rätt att undersöka varan.  Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten till oss som ligger på mellan 0- 1200 kronor. Exempel på returkostnad: Service point retur mått 38x18x18 ca 400kr

Mejla oss på e-postadress  och meddela att du vill utnyttja ångerrätten innan du skickar tillbaka några varor.

Tänk på att Houselook levererar alla produkter till kunden, men om du som kund ångrar ditt köp så måste du som kund bekosta transporten till Houselook. Kund som inte hämtar sitt paket från utlämningsplats varpå paketet skickas tillbaks till Houselook så måste kunden betala returen för paketet.

Returadress och transportör
Du måste själv bekosta och ombesörja returfrakt. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Paket kan inte skickas till vår Box-adress och hämtas inte ut på utlämningsställe/postombud, utan måste levereras hela vägen direkt till outl1.ses lageradress.
Fråga gärna din speditör om hjälp att välja rätt transporttjänst. Du får vår returadress när du anmäler ditt ångrade köp till oss. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse.

Returnera vara
Varan måste returneras till oss senast 14 dagar efter att du meddelat oss om att du vill ångra ditt köp.

Retur av produkt, värdeminskningsavdrag
Tänk på att produkten minskar i värde till följd av att du hanterat den större utsträckningen än vad som varit nödvändigt så har vi enligt lagen rätt att göra ett värdeminskningsavdrag från återbetalningen

Reklamationer
Vi gör alltid vårt yttersta för att du ska få varor av högsta kvalitet men ibland kan det bli fel. Om du har fått en skadad eller felaktig vara ber vi dig att kontakta oss via e-postadressen.
Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes (reklamerar konsumenten inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid) Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. Vi följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt om kunden har gjort en reklamation från utlämning av produkten till 2 månader. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Vanligt slitage ersätts ej.
Vid eventuell returfrakt av skadad/felaktig vara står alltid vi för returkostnaden, detta gäller inte ångrat köp. Notera dock att vi endast står för kostnaden om du först kontaktat oss och fått instruktioner att skicka tillbaka varan.

Pengarna tillbaka
Så snart vi kan efter mottagande av returen genomför vi återbetalning eller kreditering av faktura beroende av valt betalsätt.

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp gäller följande: Meddela Houselook kundtjänst inom 14 dagar och returnera beställningen inom 30 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den. Om varan som returneras är använd, förstörd eller skadad på något sätt, måste du som kund ersätta Houselook för den värdeminskning som uppkommit. Varan ska vara komplett och återsändas i sin originalförpackning utan silvertejt eller snöre, endast transparant tejp är gällande. Om kunden har slängt bort orginalkartongen innan ångerätten och inte kan leverera produkten utan orginalkartong så tillkommer det en kostnad på 1200 kronor. Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten

Ångerrätt av förbrukningsvaror
Köp av förbrukningsvaror som tex rengörgörningsspray, sprayvax etc, kan endast ångras om produkten inte är använd eller om plomberingen är obruten.

Avtal
Försäljning sker endast till myndig person över 18 år. När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Houselook. En bekräftelse skickas ut som e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Om felaktigheter i leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Houselook rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktas alltid kunden och informeras om detta. Kunden har då sin fulla rätt att antingen ändra eller annullera sin beställning.
Houselook reserverar sig för bild- och skrivfel, felaktiga priser eller felaktig information rörande lagerstatus. Houselook förbehåller sig rätten att justera sådana fel och att ändra denna information när som helst. Köp mot bakgrund av förbehållet kan hävdas ogiltigt.

Sekretess och säkerhet
I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post och telefonnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig

Garantivillkor
1 års garanti
Om inte avvikelser anges i produktinformationen, säljer Houselook.se utvalda produkter med 1 års garanti till privatpersoner. Garantin omfattar fabrikationsfel, dvs fel som orsakats av tillverkaren.

Garantin täcker inte
Garantin täcker inte förslitnings delar som t.ex Tändstift, bränslefilter, luftfilter, däck, hjul, höjdreglaget, uppsamlare, klippkåpa, handtag, byglar, hjullager, kablar, gummibelägg på matarskruv. smörjmedel: Olja, fett, gräsklippare blad, bränsletank, drivremmar, batterier, tändstift, filter, bromsbelägg, lager, lampor, däckslitage mm samt skador orsakade av korrosion. Garantin gäller den ursprungliga köparen av varan och inte om produkten sålts vidare i andra hand. Produktgarantin gäller inte om du gjort egen förändring av produktens funktion och/eller utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan egen konfigurering/hantering/reparation av produkten.

Houselook.se bekostar inte ev. felsökning, Vid fria reservdelar ersätter vi inte eventuell kostnad för utbyte av den trasiga delen. Om felet orsakats av t.ex. handhavandefel, slitage eller felinställd produkt måste vi debitera dig kostnaden. Det gäller även i de fall som vi inte kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv eller varit oaktsam med produkten.
.
Garanti Gräsklippare HL2018M1
Houselook e-handel har 1 års garanti på sina Briggs & Stratton 675is motorer. 1 års garanti gäller inte för förslitningsdelar som tändstift, bränslefilter, luftfilter, däck, hjul, hjullager, kablar, gummibelägg på matarskruv. smörjmedel: Olja, fett. gräsklippare blad samt batterier. Garanti gäller inte för batteriladdare som har vattenskador. Samtliga produkter måste förvaras skyddat från snö och regn under en längre, vilket kan skapa rost. Garanti gäller inte om kunden klipper av elkablar eller öppnar eletroniska delar utan Houselook tillstånd. Garanti gäller endast för första köparen, med andra ord första ägaren. Om produkten eller produkterna har sålts vidare så är denna garanti eller andra garantier inte gällande.

Hur gör jag för att utnyttja min garanti?
Om du vill använda din garanti, meddelar du oss inom garantiperioden (räknat från inköpsdatum) genom att kontakta vår kundservice. Meddelandet skall nå oss inom skälig tid från det att ni upptäckt eller borde ha upptäckt ett fabrikationsfel.

Återbetalningar
Återbetalningen sker inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur. Fakturor krediteras och skickas ut på nytt, kortbetalningar och direktbetalning via bank återbetalas via Payson/Svea

Kontaktinformation
Full kontaktinformation inklusive fysisk adress, emailadress och/eller telefonnummer till kundsupport samt organisationsnummer finns längst ner på varje sida i butiken.

Företag och ångerätt
Ångerrätt gäller inte företag.